نظربه اهمیت و نقش اساسی مردم در نظام جمهوری اسلامی و لزوم استحکام پیوند متقابل مردم و مسئوولین و رسالت سنگینی که روابط عمومی هردستگاه درحفظ وگسترش این ارتباط به عهده دارد و باتوجه به تأکید امام امت (مدظله العالی) مبنی بر ارائه کارهای انجام شده و ضرورت مقابله جدی بایورش گسترده تبلیغاتی استکبار جهانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ، مراتب ذیل درارتباط باوظایف خطیر روابط عمومی دستگاه ها که در جلسه مورخ 16/4/1364 هیأت وزیران مورد تأیید قرار گرفته ابلاغ می گردد:
1- مسئول روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و وابسته به دولت ازمیان افرادی که خلاقیت و تحرک و آگاهی سیاسی اجتماعی لازم رادارند انتخاب و مستقیماً توسط وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط منصوب گردد.
2- وزرا و بالاترین مقامات دستگاههای اجرایی شخصاً و به طور مستمر برعملکرد روابط عمومی نظارت و ترتیبی اتخاذفرمایند که مسوول روابط عمومی بتواند در هر زمان باایشان ارتباط برقرار نماید.
3- مسئول روابط عمومی درشورای معاونین یاعالی ترین شورای تصمیم گیرنده دستگاه ذیربط شرکت نموده و اطلاعات دستگاه مربوط پیوسته دردسترس ایشان باشد .
4- مسولیت سخنگویی دستگاه در صورت امکان به عهده مسوول روابط عمومی محول گردد.
5- باتوجه به اهمیت افکار سنجی در روابط عمومی و ظرافت و تخصصی بودن آن ، مراکز افکارسنجی باروابط عمومی وزارتخانه هاو سازمان های دولتی و وابسته به دولت همکاری لازم رامعمول دارندو در درازمدت روابط عمومی نخست وزیر جهت ایجاد یک مرکز قوی افکارسنجی اقدام لازم رابه عمل آورد.
6- کارکنان روابط عمومی موظفند دردوره های کوتاه مدت که در مراکز آموزش مدیریت دولتی ایجادو برگزار خواهدشد ،شرکت نمایند.
7- وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای تهیه کتب درسی رشته روابط عمومی و ایجاد دوره های مناسب در سطوح فوق دیپلم ،لیسانس و تک درسی اقدام مقتضی رامبذول داشته و برای کارکنان روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و وابسته به دولت سهمیه لازم تعیین خواهدنمود.
8- دبیرخانه شورای هماهنگی تبلیغات دولت موظف است نسبت به باز آموزی و رشد توان
کادرهای موجود از طریق انتشار نشریه آموزشی و تشکیل کلاس های کوتاه مدت

9-  برنامه ریزی اقدام نموده و به منظور افزایش آگاهی سیاسی – اجتماعی مسئولین روابط عمومی وزارتخانه ها بولتن ویژه ای منتشر سازد .
مبانی علمی و بستر های قانونی در ارتباط با وظایف و فعالیت های روابط عمومی خودگویای ساختار و جایگاه مورد نیاز روابط عمومی در سازمان های مختلف باماهیت کاری متفاوت می باشد . با این همه تمام دیدگاهها،تئوریها،تعاریف ونظریات برای روابط عمومی دووظیفه عمده مطرح می کنند .
1- اطلاع یابی                                          2- اطلاع رسانی
برای تحقق این وظایف بخش هایی همچون ارتباط با مخاطبین ومشتریان ،ارتباط با
 رسانه ها،انتشارات ،تبلیغات و ترویج و آموزش و پژوهش و افکار سنجی باید در ساختار سازمانی روابط عمومی طراحی شده باشد .
به لحاظ سازمانی و جایگاه روابط عمومی ،همانطورکه در بخشنامه فوق الذکر هم مطرح شده این واحد در صورتی می تواند عمکلرد مناسب و قابل قبولی داشته باشد که اولاً زیرنظر مستقیم رییس سازمان فعالیت کند ثانیاً جایگاه روابط عمومی همسطح با معاونت های زیر مجموعه رییس سازمان ویاحد اقل  باساختار اداره کل طراحی شود . درغیر این صورت فعالیت دراین واحدبه شدت غیر اصولی
 خواهد بود. چراکه روابط عمومی یک واحد ارتباطی است و باید باتمام بخش های سازمان ارتباط برقرار کند در صورتیکه در جایگاه اصلی خود واقع نشود امکان فعالیت سلب می شود وبخش های مختلف سازمان به جهت ملاحظاتی همچون سلسله مراتب سازمانی و ... با روابط عمومی همکاری نخواهند کرد. از سوی دیگرساختار سازمان های دولتی در ایران متناسب با وظایف و فعالیت های جدید، به روز نشده و روابط عمومی هم که یک واحد سازمانی نو در جهت پیشبرد اهداف سازمانی بارویکرد راهبردی است به فراموشی سپرده می شود.