سازوکار روابط عمومی در سازمان
مهارت در قالب دوزبانه بودن ، درمجموعه کارکرد های روابط عمومی جای دارد.
درمتون تخصصی و علمی و در تحلیل های کاربردی ،چارچوب فعالیت های روابط عمومی برگرفته از نظریات موجود در آن می باشد عملیاتی ترین تعریف موجود ،روابط عمومی رااینگونه توصیف
می کند: روابط عمومی کارکردی معین از مدیریت است که به ایجاد و حفظ ارتباط متقابل و همچنین تفاهم و پذیرش ، مقبولیت همکاری متقابل بین سازمان و افرادی که باآن سروکار دارند کمک
می کند و متضمن حل مسایل و مشکلاتی است که در زمینه های مذکورپیش می آید و به مدیریت کمک می کند که از افکار عمومی مطلع شود و نسبت به آن حساس و پاسخگو باشد و به مدیریت کمک می کند که باتغییرات همگام باشد وبه گونه ای اثر بخش ازتغییرات استفاده کند و به عنوان یک سیستم هشداردهنده ، در پیش بینی روند امور به مدیریت کمک کند و در زمینه های یاد شده تحقیق وبررسی می کند و اینهارادرپرتوارتباطات صحیح و منطقی و اخلاقی دوطرفه بدست می آورد.
کارکردهای روابط عمومی
1) روابط عمومی برنامه ای طراحی شده و مستمر است که توسط مدیریت سازمان به اجرا در
می آید.
2) روابط عمومی با افرادو سازمان هایی که به نحوی باسازمان ارتباط دارند سروکاردارد.
3) روابط عمومی آگاهی ها ،عقاید ،نگرش ها ، دیدگاههاو رفتارهای درون و بیرون ازسازمان راتحت نظر دارد .
4) تأثیر خط مشی ها، رویه هاو اقدامات افراد مختلفی که باسازمان درارتباط هستند رامورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد .
5) خط مشی ها،رویه هاو اقداماتی راکه مغایرمنافع عمومی یا ادامه حیات سازمان است، تعدیل و اصلاح می کند.
6) خط مشی ها،رویدادهاواقدامات جدیدی که منافع متقابل سازمان و افرادی که باآن سروکار دارند راتعیین می کند و مشورت لازم رابه مدیریت سازمان ارائه می دهد .
7) ارتباط دوسویه بین سازمان و افراد مختلفی که باآن سروکاردارند رابرقرار می کند.
8) تغییرات خاص رادرآگاهی ،عقاید،نگرش ها و رفتار افراد درون و بیرون سازمان ایجاد
می کند .
9) روابط جدید و مطلوب بین سازمان و افرادی که باآن سروکار دارند راایجادو حفظ می کند.