مفاهیم و نظریه های ارتباطات

 

مفاهیم و نظریه های ارتباطات

اشکال مختلف نظریات در مطالعه رسانه های همگانی:
منبع : کتاب مقدمه ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی:
دکتر هرمز مهرداد: نشر فاران – ۱۳۸۰- فصل اول، فصل دوم، فصل سوم، فصل چهارم، فصل پنجم (تا صفحه ۱۲۰)
۱- نظریه های علمی ، اجتماعی: (دهکده جهانی، مک لوهان ، حوزه عمومی هابرماس)
- براساس مجموعه ای از فرضیات هماهنگ و به هم پیوسته
- تا حدودی قانونمند است.
- احکام کلی درباره ماهیت و عملکرد واثرات رسانه ها بیان می دارند.
- برپایه دلایل محکم و منطقی ارایه می شوند.

۲- نظریه های ارزشی و هنجاری:
- رسانه ها چگونه باید در جامعه رفتار کنند (برجسته سازی)
- تاثیر زیادی برشکل دادن به نهاد رسانه ها به جای می گذارند.

۳-نظریه های هنجاری ، عملگرا:
- مجموعه ای از دانش رسانه های همگانی است (هنجاری وعملی)
- خطوط هدایت کننده رسانه ها را ارائه می دهند (نظریه شبکه های ارتباطی در سازمانها)
- به مسائل تکنیکی اهمیت می دهند (تکنیکهای تیتر زنی، حسین قندی)
- عملگرا هستند (مثلاً چه برنامه هایی سبب خشنودی مخاطبان می شود؟)

۴- نظریه عقل سلیم (شعور عمومی):
- عوام (سیاست پدر ومادر ندارد)
- علمی نیستند.
- توسط صاحب نظران با نفوذ درکار رسانه های همگانی ارائه شده اند.
- تاثیر مخاطبان بر رسانه ها.
نظریه های ارتباطات و سطوح مختلف ارتباط در جامعه
(دنیس مک کویل)

۱- ارتباط در سطح جامعه (رسانه های همگانی) – مثل : تلویزیون
۲- ارتباط در سطح نهاد یا سازمان (نهاد سیاسی ، شرکتها) – مثل : مسجد، نماز جمعه
۳- ارتباط در سطح میان گروهی (انجمن، باشگاهخانواده) – مثل : انجمن صنفی روزنامه نگاران
۴- ارتباط در سطح درون گروهی (خانواده) – مثل : خانواده
۵- ارتباط میان فردی (زوج) – مثل : زوج
۶- ارتباط درون فردی (استفاده از اطلاعات و محیط) – مثل : ذهنیت فرد

انواع نظریه های ارتباطات در باب فرهنگ و توده
هربرت ویلنسکی:

نظریه فرهنگ توده : محتوای رسانه ها (داستان ،تصویر، سرگرمی، سلیقه ها وتمایلات و رفتارهای توده های اجتماعی) که تحت تاثیر رسانه ها است.
نظریه فرهنگ عامه: منشاء فرهنگ عامه، خودم مردم است نه رسانه ها
نظریه فرهنگ نخبگان :
۱- کالاهای فرهنگی تحت نظر نخبگان تولید می شود.
۲- استاندار آنها جدا از نظریات مصرف کننده است.

نظریه ها و تعاریف

a. نظریه توده:
A عوام یامردم عادی (منفی)
- تعریف توده B قدرت مردم عادی (مثبت)
(در فرهنگ سیاسی چپ) Mass


ارتباطات و انواع پدیده های جمعی:


گروه: جمع کوچک که همدیگر را می شناسند (بچه های کلاس)
گوستاولوبون انبوه خلق: فاقد ثبت بوده جنبه موقتی دارد (تماشاچیان مسابقه فوتبال)
و همگان : گسترده تز از انبوه خلق، ولی تداوم دارد (احزاب)
گابریل تارد توده: پیامگیران رسانه ها
الف) فاقد هویت مشترک جمعی است
ب ) درحال تغییر است
ج ) فاقد توانائی سازماندهی است
سه شیوه عمده در روابط ارتباطی :

a. شیوه ارتباط دستوری : گیرنده مطیع و دنباله فرستنده است. یکسو ونابرابر است. استفاده از رسانه ها در مواقع بحران.
b. شیوه ارتباط خدماتی : وضعیت بازار، هردو منافع دارند، سرگرمی ، خدمات.
c. شیوه ارتباط انجمنی : ارزشها و هنجارها عامل ارتباط گیرنده ، فرستنده است . داوطلبانه و ارضاکننده است.


ارتباط دستوری ارتباط خدماتی ارتباط انجمنی
مسائل مورد توجه نظریه پردازان تبلیغات
ایدئولوژی
دستکاری
پنهان کاری
سلطه گروهی طبقاتی تجاری شدن
بازار رقابت
خدمات
جامعه اطلاعاتی مشارکت
تعامل
چندگانگی اجتماعی
ارزشهای گروهی


ظهور رسانه های همگانی

۱- ریشه های تاریخی:
چهارعامل اساسی برای ظهور رسانه ها:
۱- تکنولوژی.
۲- شرایط سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی جامعه.
۳- مجموعه ای از فعالیتها و نیازها.
۴- مردم.

۲- رسانه های مکتوب:
a. کتاب
b. روزنامه
c. فیلم و سینما
d. رسانه های صوتی و تصویری (رادیو و تلویزیون)
e. رسانه های دیجیتالی (جامعه اطلاعاتی)
عدم تمرکز
ظرفیت بالا
تعامل
انعطاف پذیری


مدلهای دیگری از ارتباط توده

۱- مدل انتقال : (هارولد لاسول) [فرستنده ---- پیام --- کانال ---- پیام گیر]
چه کسی ، چه چیزی را از طریق چه کانالی ، باچه تاثیری به چه کسی می فرستد؟

۲- مدل وستلی – مک لین : (جزو مدلهای انتقال است)
۱- وقایع ۲- کانال ونقش ارتباط گر (دروازه بانی)۳- پیام ۴- پیام گیر --- بازخورد (رضایت گیرنده)

۳- مدل ارتباط آئینی (یا بیانی) : هدف (نمایش) بیان عواطف مشترک است. بسیج مردم ، برانگیختن احساسات ملی و مذهبی.
۴ - مدل جذابیت عمومی : مک کوئیل : جلب توجه پیامگیران هدف اصلی رسانه ها است نه انتقال معنی یا آئین های مشترک.
رسانه ها به دنبال هدفهای اقتصادی هستند.
شیوه ارتباط خدماتی (انجمنی)
۵- مدل دریافت (یافرایند رمزگذاری و رمز گشائی):
- فاصله از مدل انتقال.
- ریشه در علم نشانه شناسی و زبان شناسی. (معانی دردرون متن)
- اساس تئوریک خودرا از نظریات فرهنگی می گیرد تا علوم اجتماعی.
- ساختار و تعبیر معنا برعهده پیام گیر است.
- استوارت هال پایه گذارنظریه دریافت.

پارادیم های موجود در علم ارتباطات

۱- پارادایم مسلط :
ارتباط توده : شانون و ویور و نظریه های محافل آکادمیک عمدتاً پارادایم مسلط است.
ویژگیها :
الف) تاکید زیاد برقدرت رسانه ها در تاثیر گذاری برجامعه توده .
ب) تاثیر پذیری زیاد از ابزارها و شیوه های تحقیقاتی علوم اجتماعی.

پیش فرضها :
الف) آراء عمومی، انتخابات آزاد.
ب) اعتقاد به لیبرالیسم، سکولاریسم، بازار آزاد، فردگرائی، آزادی بیان.
ج) اعتقاد به پلورالیسم (حزب).
د) اعتقاد به نظم اجتماعی (صلح ، حقوق بشر)
هدف:
برای حفظ جامعه مطلوب رسانه ها چگونه باید رفتار کنند؟
ریشه ها:
الف) تاثیر رشته های جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی.
ب ) استفاده از تئوری اطلاعات
ج) استفاده از متدلوژهای تحقیق (شانون و ویور۱۹۴۹ مدل ارتباط خطی نظریه گلوله ای یا تزریقی)
د) تاکید فراوان برمطالعه اثررسانه ها.

۲- پارادایم منتقد : (رسانه ها بی طرف نیستند)
ویژگیها :
- ایدئولوژی جامعه لیبرال – پلورالیست را تائید نمی کند.
- تاثیر گذاری مدل خطی یا انتقال را مکانیکی تلقی می کند و به معنی مشترک در ارتباط نظر دارد.
- تحقیقات رسانه ای را متاثر از بازار و نظامیان می داند.
- نگرانی از استفاده آماری در ارتباطات.
- غفلت از مسائل فرهنگی و تجربیات انسانی در ارتباطات .
- نفی انسان راسیونال و محاسبه گر.
- مخالفت با فکر ایدئولوژی در محتوی پیام رسانه ها .
مکتب فرانکفورت :

(سی رایت میلز، کتز، لازارسفلد، ماکوزه) (۱۹۵۰- ۱۹۷۰) ریشه چپ و مارکسیستی دارد.
رسانه ها پس از جنگ جهانی دوم به عنوان مهمترین ابزار قدرت سیاسی دردست گروههای نخبگان درآمد تا انطباق جامعه را با کل نظام اقتصادی سیاسی میسر سازند.
- رسانه ها بی طرف نیستند.
- اعتقاد به تحقیقات کیفی .
- مطالعه ارتباطات – بخشی از توسعه کلی در مطالعات فرهنگی است.
- انتقال نظریات توسعه و دمکراسی به جهان سوم نوعی سلطه است.

نظریه های جامعه اطلاعاتی

منبع: نظریه های جامعه اطلاعاتی فرانک وبستر، ترجمع اسماعیل قدیمی.
انتشارات قصیده سرا، تهران ۱۳۸۳.


۱- دانیل بل – جامعه فراصنعتی.
۲- آنتونی گیدنز- دولت ، ملت و خشونت
۳- هربرت شیلر- نیاز جامعه سرمایه داری پیشرفته به کسب و دستکاری اطلاعات.
۴- یورگن هابرماس – گستره همگانی.
۵- گذراز فوردیسم به پست فوردیسم.
۶- ژان بودریار و هواداران پست مدرنیسم (مارک پاستر) توجه به انفجار نشانه ها .
۷- امانوئل کاستلز – شهر اطلاعاتی.

تعریف جامعه اطلاعاتی

۱- تکنولوژیک: نوآوری فوق العاده تکنولوژیک. (فرانک وبستر الوین تافلر)
- پیشرفت در پردازش ، نگهداری و انتقال اطلاعات.
- کاربرد it در تمامی زوایای حیات اجتماعی.
- ارتباطات راه دور.
- ارزانی it باعث توزیع گسترده آنها شده است.
- گسترش ISDN (شبکه دیجیتالی خدمات پیوسته)

۲- اقتصادی: فرینز مچلوپ: ۵ گروه صنعتی در قلمرو صنایع اطلاعاتی
۱- آموزش و پرورش .
۲- رسانه های ارتباطی.
۳- ماشینهای اطلاعاتی.
۴- خدمات اطلاعاتی.
۵- سایر فعالیتهای اطلاعاتی.
بخشی از افزایش GNP ها هستند ----- اقتصاد اطلاعاتی.

۳- شغلی : (مارک پورات) از هنگامی که مشاغل اطلاعاتی به وجهه غالب در میان مشاغل موجود تبدیل می شوند .
- از زمانی که تعداد کارکنان ادارات ، آموزگاران، قضات، هنرمندان، از معدنچیان، فلزکاران، کارگران فزونی می گیرند.
- کارگر اطلاعاتی.

۴- مکانی:شبکه های اطلاعاتی مکانهای جغرافیائی را به هم پیوند می دهند. (جان گودرد) (کاستلز)
– شبکه ها مقادیری غیرقابل تصور از پیامها، مکالمات ،افکار وتصاویر را منتقل می کنند. جامعه شبکه ای.

۵- فرهنگی : افزایش حجم اطلاعات در گردش زندگی ما.
- تلویزیون ،رادیو، ماهواره، سینما، آگهی ها، کتب، محلات، روزنامه ها، ضبط، دوربین، ویدئو، DVD، CD، MP۳، SMS.
- رسانه های مدرن مارا دربرگرفته اند.
- سازماندهی زندگی بدون اینهامیسر نیست.
- سبک زندگی ، آرایش، اتاق خواب.
- فرهنگ کنونی ماسرشار از اطلاعات است.


نظریه های جامعه اطلاعاتی :
۱- جامعه اطلاعاتی به عنوان فراصنعت گرایی- دانیل بل
Post industrialism

رشد تکنولوژی ---- کاهش کارگران شاغل در صنایع ----- خودکار شدن صنعت --فرصتهای شغلی در خدمات ---- بهره وری بیشتر---- ثروت بیشتر------ مصرف بیشتر---- کم شدن نقش بازو ----- افزایش نقش اطلاعات و مغز
- گروه مسلط شغلی کارگران اطلاعاتی هستند
- یقه سفیدان
- افزایش نقش آموزش
- هسته pis ، خدمات تکنیکی حرفه ای است (دانشمندان و مهندسان)
- افزایش نقش اطلاعات / آگاهی.


۲- اطلاعات ، دولت، ملت و نظارت
آنتونی گیدنز

- عوامل مهم ایجاد جهان نو:
۱- نظارت
۲- خشونت ، دولت ملت
۱- سازمان و نظارت:
- برای سازماندهی زندگی روزمره باید بطور سیستماتیک درباره مردم و فعالیتهای آنان اطلاعات گردآوری کرد.
- نظارت روزمره: برای سازماندهی اجتماعی موثر، ضروری است.
- سازماندهی و نظارت دوقلو هستند.
- اطلاعات باید به منظور احقاق حقوق مردم گردآوری شود.
پارادوکس: جمع آوری اطلاعات # نقض حریم خصوصی

۲- خشونت ، دولت ملت:
- دولت ملت ، جامعه نیست.
- دولت ملتها از بدو تاسیس، جوامع اطلاعاتی بوده اند، تابعیت ملی هویت ملی.
- پویایی سرمایه داری ناشی از الزامات دولت ملت است.
- کمترین مسئولیت دولت ملت حفظ تمامیت ارضی است.
- آمادگی برای جنگ پیش شرط بقای همه دولت ملتها است.
- تکنولوژیهای پردازش اطلاعات در مرکز تمام فعالیتهای جنگی دفاعی است.
- ظهور اینترنت در پنتاگون ،جنگهای اطلاعاتی و الکترونیکی و جنگهای نرم .

۳- مدیریت و دستکاری اطلاعات یورگن ها برماس و گستره همگانی

- درسده های ۱۸ و۱۹ در انگلستان ، گسترش سرمایه داری به پیدایش گستره همگانی انجامید.
- گستره همگانی مستقل از دولت است.
- در گستره همگانی است که افکار عمومی شکل می گیرد.
- آزادی بیان، اصلاحات پارلمانی، مبارزات سیاسی، بررسی انتقادی، بازیگران مستقل سیاسی، جامعه مدنی، سیستم ارتباط جمعی.
- نهادهای خدمات همگانی: رادیو وt.v (بی بی سی) کتابخانه های عمومی ، موزه ها و نمایشگاههای هنری، خدمات اطلاعاتی. (نقد در حوزه عمومی)
- گستره همگانی: دولت ، ملت.
- گستره نوین همگانی: جهانی Global.

کنش ارتباطی ------- گفتگو ،مفاهمه ، وضعیت کلامی مطلوب ، نقد قدرت

کنش استراتژیک * عقلانیت ابزاری، حسابگری ، محاسبه اقتصادی
* عقلانیت ارتباطی، مفاهمه ای است رها در سلطه

۴- اطلاعات و سرمایه داری پیشرفته
هربرت شیلر

- اهمیت فزاینده اطلاعات در برهه کنونی.
- اطلاعات و ارتباطات ، عناصر بنیادی سرمایه داری است.
- درامریکا، سرمایه داری پیشرفته به اطلاعات و تکنولوژیهای اطلاعاتی وابسته است.
- نظریه پرداز انتقادی است (مارکسیستی)
اقتصاد سیاسی
- پشتوانه های ساختاری اطلاعات.
- نقش قدرت، کنترل و منافع اقتصادی.
- این تکنولوژیهابرای منافع چه کسانی و تحت کنترل چه افرادی تکامل می یابند؟

عناصر کلیدی بحث شیلر
۲- پیشرفت های اطلاعاتی به منظور کسب سود است.
۳- مرکزیت اصول بازار، اطلاعات به عنوان کالا.
۴- نابرابریهای طبقاتی ، فقر اطلاعاتی ،غنای اطلاعاتی.
۵- نظام سرمایه داری شرکتی.
سرمایه داری شرکتی
- برنده عمده انقلاب اطلاعاتی سرمایه داری شرکتی است.

سرمایه داری مصرفی
- t.v ، رواج مصرف گرائی – خانه نشینی افراد.
- نیازهای کاذب – شستشوی مغزی مردم عادی.


معیاریهای بازار

- جستجوی حداکثر سود در قلمرو اطلاعات هم هست.
- توسعه اطلاعات : نیکوکاری ذاتی غرب نیست، تعهد سرمایه به اخلاق تجاری است.
- [جامعه اطلاعاتی فرصت یا تهدید برای ایران؟]
- اغلب داده ها به منظور برآوردن نیازهای شرکتهای بزرگ، بوروکراسی ملی و تاسیسات نظامی است.
- [googl Earth] شفاف سازی اطلاعات به نفع آمریکا و سرمایه دارای است چون به دولت رفاه می اندیشد.
- پنهان کاری و محرمانگی کا رنظامهای توتالیتر است.
- این عناصر سه گانه در بحث شیلر، عناصربنیادی سرمایه داری است.
سوال: آیا جامعه اطلاعاتی شکاف میان زمان حال و اینده است؟
شیلر: خیر، چطور ممکن است همان نیرویی که اطلاعات را آفریده جای خود را به دیگری بدهد؟
نتیجه: جامعه اطلاعاتی بازتابی از اجبارهای سرمایه داری است.

امپراطوری چند ملیتی :

- شرکتهای چند ملیتی برای اداره امور خود نیازمند شبکه اطلاعاتی پیچیده و قابل اعتمادند.
- مکانیزم فروش.
- فراورده های آمریکایی.
- صنعت سرگرمی در آمریکا ، هدفش فروش کالا و خدمات است.
- خرید و فروش جهانی نیازمند وسایل ارتباطی جهانی است.
*سوال : چرا ایران رسانه جهانی ندارد؟
- به اقتصاد جهانی وارد نشده ایم.
- اسپانسر جهانی نداریم.
- ظهور رسانه های همگانی آمریکا (t.vخبرگزاریهای اینترنت)
- آمریکا از امپراطوریهای چند ملیتی پشتیبانی ایدئولوژیک می کند.
- مدل آمریکایی – عدم توجه به جهان سوم.

ایرادهایی به نظریه انتقادی شیلر
۱- فروپاشی کمونیسم.
۲- عدم ارائه مدل جایگزین
پاسخ :
۱- کارشیلرتبیین عصر اطلاعات و چگونگی زایش عصر اطلاعات است.
۲- شروع بحث برای نظام جایگزین است.
۳- چشمان تیزبین برای دیدن نابرابریهای اجتماعی.
- بهره مندی غرب از برتری t ، مزایای غیرقابل رقابت را در پشتیبانی از دورنمای فکری آن فراهم می کند.
- اواز مدافعان نظم نوین اطلاعاتی جهان است: چالش با امپریالیسم اطلاعاتی، امپریالیسم فرهنگی.
- تاثیر بریونسکو، خروج آمریکا از یونسکو.
- اجلاس (۲۰۰۵) جامعه اطلاعاتی در تونس : حاکمیت اینترنت.
- رسانه های همگانی حامیان سیستم سرمایه داری اند.

۵- اطلاعات و تجدید ساختار پس از فوردیسم:

- امروزه بسیاری از مشاغل اشباع از اطلاعات است.
- مهارتهای دستی به گفتگو ، نوشتن و مدیریت تبدیل شده است.
- کاربرد رایانه گسترش یافته است.
صنعتی به فراصنعتی (دانیل پل) مدرن به پست مدرن (پاستر) پایان تاریخ (فوکویاما)


نظریه مکتب سامان بخشی
(فوردیسم به پست فوردیسم)

آلن لی پایتز، میشل آگلی نیا، روبروت بویر، اسکات لاش، جان یوری
روشنفکران فرانسوی ، تحت تاثیر مارکسیسم
سوال : سرمایه داری چگونه از جاودانگی خودمطمئن می شود؟
سوال : سرمایه داری چطور از انباشت سرمایه خود خاطرجمع می شود؟
شناخت روابط رژیم انباشت و شیوه سامان بخشی به آن
رژیم انباشت فوردی چیست؟

فورد – کینز (۱۹۴۵- ۱۹۷۳)
فورد پیشگام تکنیک تولید ویژه ای بود.

- تشویق مصرف انبوه ، مصرف فضیلت است (قسطی، تسهیلات اعتباری، انگیزش، آگهی ها)
- تولید انبوه
- دستمزد بالا
- تولید استاندارد شده
- فرایند گروهی تولید
- الگوی یکسان
- مناطق صنعتی
- کارگران صنعتی (یقه آبی)
- سندیکاهای کارگری
- انحصارهای چندگانه ملی
- دولت رفاه و برنامه ریزی

پست فوردیسم

- جهانی سازی – فرهنگ – اجتماع.
- شرکتهای چند ملیتی .
- بازار جهانی .
- جهانی سازی تولید (تقسیم کار) زیمنس.
- جهانی سازی مالی – مسترکارت بانکداری ، بیمه، مشاوره.
- جهانی سازی ارتباطات – ماهواره، اینترنت.
- شرکتهای بین المللی پاسخگوی چه کسانی هستند؟
- رکود دهه ۱۹۷۰ ، تغییر رژیم انباشت.
- قراردادی به جای استخدام.
- زیرساخت اطلاعاتی برای تجارت الکترونیک.
- زیرساخت اطلاعاتی برای مبادله ارز، سهام، بانک.
- انعطاف پذیری کارمندان، کارآموزی دایم ، ۷×۲۴ .
- انعطاف پذیری در فرآوری و مصرف ، محصولات سفارشی (پژو ۲۰۶)
- تنوع سبک زندگی مردم ، تمرکززدایی ، فردگرایی.
- نقش تبلیغات ، اظهارنظر ، رسانه ها.


پست فوردیسم تلاشی جدید برای بازسازی سرمایه داری است. چون سرمایه داری انعطاف از خود نشان داد پای برجای ماند.
کمونیسم ------- نه ؟


۶- اطلاعات و پست مدرنیسم

مدرنیسم پست مدرنیستم
مدرنیسم: عصر روشنگری تا قرن ۲۰

پوزیتویسم، اثبات گرایی ،عقل گرایی، منطق گرایی، صنعت گرایی

آثار منفی مدرنیسم: آلودگی هواو زیست محیطی،استثمار بشر، عدم فراقت، یکسانی زندگی، حقوق بشر، توسعه فقر، شکاف طبقاتی.

ویژگیهای پست مدرنیسم:
- امتناع از پذیرش استبداد.
- تسامح دمکراتیک.
- خوشگذرانی، تنوع طلبی، کامیابی
- لذت بری از تنوع سبکها (رمان، نقاشی، معماری، سلیقه ها).
- ضد کمونیسم.
- نسبی گرایی.
- حقیقت وجود ندارد اما صورتهای خاصی از آن هست.
- ضد جستجوی اصالت (قهوه خانه سنتی) بی اصالتی (شجره نامه) (تجسم اصالت)
- ظواهر امر، فناپذیری، عامیانه بودن ، ساختگی بودن.
- گردشگری (سنتی ، مدرن)
- ضدروشنفکری است – توجه به خلاقیت مردم عادی دارد.
- رد افکار وارزشها و رویه های مدرنیستی.
- استقبال از تفاوتها.


۷- اطلاعات و تغییر شهری امانوئل کاستلز

استاد برنامه ریزی دانشگاه برکلی آمریکا- اسپانیائی الاصل
کتاب شهر اطلاعاتی : (۱۹۸۰) * دگرگونیها در ساختار طبقاتی شهرها (جهانی شدن)
* تحولات فرهنگی (پست مدرنیسم)

- مارکسیست بود.
- شیوه تولید سرمایه داری را از شیوه اطلاعاتی توسعه متمایز می داند شیوه تولید سرمایه داری یعنی نظام بازار شامل (سودجوئی، مالکیت خصوصی ابزارکار ، بازار سندی ارشد)

شیوه اطلاعاتی توسعه : از نظر کاستلز جوامع گوناگون با شیوه های گوناگون توسعه می یابند وامروزه این فرایند اطلاعاتی است که شیوه جدیدی از توسعه را معرفی می کند.

اطلاعات و ....
۱- تنها به واسطه زبان است که می توان جهان را شناخت.
میشل فوکو: واقعیت وجود ندارد، زبان اساس موجودیت همه چیزهایی است که ما به وجود آن
پی می بریم.
چامسکی: زبان اساس تحلیل گفتمان / زبان همه چیزاطلاعات است
جهان از اطلاعات ساخته شده است.
- همه چیز در محاصره نشانه ها است. سبک زندگی رادیو tv
- انفجار اطلاعات.
- اقلیتها دارای بلندگو هستند.لذا عقاید راستین افول کرده است.
اینترنت، ادیان فضائی ،فرقه های عجیب و غریب، استیلای ...
مارک پوستر:
عصر فرهنگ شفاهی،عصردادوستد نوشتاری، عصر رسانه ای شدن الکترونیک.

۱- نسبی سازی (حتی خود این تفکر هم نسبی است و غیرقابل اعتبار)
نقد : ۲- پست مدرن منطق فرهنگ سرمایه داری معاصر است(مصرف گرایی)
۳- پیامد تغییر در انباشت سرمایه داری است.
۴- سلطه اطلاعات.


اصول اندیشه های کاستلز:
۱- انقلاب اطلاعاتی تکنولوژیک، ستون فقرات سایر تحولات ساختاری جوامع است.
۲- بدون رفع موانع موجود برسرراه شکوفائی اطلاعات گرائی تجدید ساختار سرمایه داری هرگز کامل نمی شده است.
۳- جهانی سازی فعالیتهای اقتصادی به ایجاد شبکه های ارتباطات رایانه ای در سراسر جهان منجر شده و از طریق آن امکان پذیر شده است.
۴- ایجادشبکه های اطلاعاتی باعث تمرکز زدائی از بسیاری از جنبه های سازماندهی اجتماعی و اقتصادی همراه با تمرکز تصمیم گیری شده است.
- تمرکز زدائی از عملیات اجرائی
- مدیریت متمرکز برای کنترل جهان
۵- شکاف در جامعه شهری مشخصه بارز شهرهای توسعه یافته جهان شده است (لندن، نیویورک ، توکیو) (طبقه اطلاعات مدار، طبقه ضعیف) (حوادث فرانسه)
طبقه اطلاعاتی دارای مشاغلی نظیر تبلیغات، کارشناسی فنی، خدمات مالی، بانکداری، مدیریت شرکتی، موسسات حسابداری و آموزش، مراکز تولیدنرم افزارها و سایر فعالیتهای اطلاعات مدار است.
۶- ظهور جامعه شبکه ای یکی از ارکان اساسی اندیشه کاستلز درباره جامعه اطلاعاتی است.
- انقلاب تکنولوژی اطلاعات در دهه ۱۹۷۰ درسه بخش میکروالکترونیک ، کامپیوتر و مخابرات رخ داده است.
- جنگ ستارگان ۱۹۸۳.
- اختراع میکرو پروسسور – تدهاف – ۱۹۷۱.
- داستان دره سیلیکون (ص۸۴).

۷- پارادایم IT
۱- اطلاعات ماده خام آن است.
۲- فراگیر بودن تاثیرات تکنولوژیهای جدید.
۳- منطق شبکه سازی هرمجموعه ای که ازاین تکنولوژیها استفاده می کنند.
۴- به انعطاف پذیری متکی است.
۵- همگرایی تکنولوژیهای خاص در درون یک سیستم بسیار منسجم (مولتی T)

۷×۲۴- پاره وقت، تغییرات مکرر
۸- دگرگونی کار و اشتغال تراکم زدائی نیروی کاربا استفاده از جامعه شبکه ای


دمکراسی الکترونیکی جوامع مجازی
۹- مینیتل،آرپانت اینترنت تقویت گروههای مسلط فرهنگی
تفریحات الکترونیک
مولتی مدیا
تفریحات الکترونیک ------- القا پیامها،زمان معنا ندارد
جغرافیامعنا ندارد

فرانسه ۱۹۷۸-------- عشق و الکترونیک مکالمات تلفنی شبکه ای

۱۰- عصر اطلاعات:
- اطلاعات عنصر اصلی سازمان اجتماعی مااست.
- تاریخ به پایان نرسیده (فوکویاما) تاریخ تازه آغاز شده است.
- اگر تاریخ شامل هزاران سال نبردبا طبیعت و غلبه برطبیعت یامقابله انسان با انسان باشد، بشر به سطحی از دانش رسیده که می تواند در جهانی اجتماعی زندگی کند. این آغاز یک هستی جدیدو سرآغاز عصری جدید «عصر اطلاعات» است.
داستان دره سیلیکون

دره سیلیکون درناحیه سانتاکلارا در۳۰ مایلی جنوب سانفرانسیسکو بین استانفوردوسن خوزه واقع است. دردره سیلیکون بود که تکنولوژیهایی نظیر مدار یکپارچه؛ میکرو پروسسور و میکرو کامپیوتر بوجود آمد و قلب نوآوری الکترونیک به مدت چهار دهه به همت ۲۵۰ هزارنفر تپیده است ابداع مهندسی ژنتیک؛ نرم افزارهای پیشرفته و طراحی کامپیوترهای چندرسانه ای در همین منطقه صورت گرفته است.

دلایل رشد دره سیلیکون :
۱- گردهم آمدن دانش تکنولوژی جدید دریک پایگاه (مراکزرشد وفناوری)
۲- فراهم بودن گروه بزرگی از مهندسان و دانشمندان کارآزموده از دانشگاههای عمده.
۳- کمکهای مالی سخاوتمندانه وزارت دفاع.
۴- رهبری نهادی دانشگاه استنفورد.
۵- استخدام ویلیام شاکلی مخترع ترانزیستور در دانشگاه استنفورد در ۱۹۵۶.
۶- ۸ مهندس جوان زیرنظراو شرکت فرچایلدکمراز را تاسیس کردند.
بعدی ها هم شرکتهای جدید.
۷- نیمی از۸۵ شرکت بزرگ نیمه رساناها (اینتل،ادوانس، مایکرو دیوایزر، سیگنتیکس و ... از انشعاب از فرچایلد بود.
۸- جهش از شغلی به شغلی دیگر، از شرکتی به شرکت دیگر.
کلوپها وباشگاهها، قهوه خانه ها، شبها.